materiały dla uczniów ...

Opis lekcji

  • Temat lekcji:
    Tworzenie funkcji w języku C++.
  • Cel lekcji: Umiejętność utworzenia prostych funkcji, które nie zwracają wartości i zwracających wartość.
  • W podręczniku mamy to w punkcie 2 na stronie 94.

Co trzeba zrobić:

  • Zapoznać się z wiadomościami w podręczniku.
  • Zobaczyć film, w którym są pokazane przykłady tworzenia funkcji:
  • Przeanalizować poniższy przykładowy kod programu. Ułatwieniem są komentarze w kodzie programu.
  • Wykonać zadanie do tematu.

Kod programu:


#include <iostream>
using namespace std;

// Definicja funkcji o nazwie suma1. 
// Funkcja zwraca warttość (w definicji jest na początku typzwracanej wartości int).
// Ma ona 2 argumenty a i b typu całkowitego i zwraca wartość całkowitą (int) 
int suma1(int a, int b) {
	//deklaracja dodatkowej zmiennej wynik typu int
	int wynik;
	//obliczenie wartości zmiennej instrukcją przypisania
	wynik = a + b;
	//zwracanie wartości funkcji
	return wynik;
}

// Definicja funkcji o nazwie suma2. 
// Funkcja NIE zwraca warttości (w definicji jest na początku void).
// Ma ona 2 argumenty a i b typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość całkowitą wynik
void suma2(int a, int b) {
	//deklaracja dodatkowej zmiennej wynik typu int
	int wynik;
	//obliczenie wartości zmiennej instrukcją przypisania
	wynik = a + b;
	//zwracanie wartości funkcji
	cout <<"\n suma = " << wynik;
}

// Definicja funkcji o nazwie pole_kola1. 
// Funkcja NIE zwraca warttości (w definicji jest na początku void).
// Ma ona 1 argument r typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość rzeczywistą wynik
void pole_kola1(int r) {
	//pole koła liczymy ze wzoru P=PI*r*r, gdzie PI=3,1415
	//wynik będzie liczbą rzeczywistą float
	float wynik;
	//ustawienie przybliżonej wartość liczby PI
	float PI=3.14;
	wynik = PI * r * r;
	// wyświetlenie wartości funkcji
	cout <<"\n pole kola o promieniu " << r << " wynosi: " << wynik;
}

// Definicja funkcji o nazwie pole_kola2. 
// Funkcja zwraca warttość (w definicji jest na początku float).
// Ma ona 1 argument r typu całkowitego i w wyniku wyświetla wartość rzeczywistą wynik
float pole_kola2(int r) {
	//pole koła liczymy ze wzoru P=PI*r*r, gdzie PI=3,1415
	//wynik będzie liczbą rzeczywistą float
	float wynik;
	//ustawiamy przybliżoną wartość liczby PI
	float PI=3.14;
	wynik = PI * r * r;
	//zwracanie wartości funkcji
	return wynik;
}

//program główny
int main() {
	cout << "\nPrzyklad 1 - uzycie funkcji zwracajacej wartosc";
	// wyświetlenie sumy liczb 10 i 12
	cout << "\n suma = " << suma1(10, 12);
	
	cout << "\n\nPrzyklad 2 - uzycie funkcji, ktora NIE zwraca wartosci";
	// wyświetlenie sumy liczb 10 i 12
	suma2(10, 12);

	cout << "\n\nPrzyklad 3 - pole kola za pomoca funkcji NIE zwracajacej wartosci: pole_kola1";
	// wyświetlenie pola dla r=2
	pole_kola1(2);

	cout << "\n\nPrzyklad 4 - pole kola za pomoca funkcji zwracajacej wartosc: pole_kola2";
	// wyświetlenie pola dla r=2
	cout <<"\n pole kola o promieniu " << 2 << " wynosi: " << pole_kola2(2);
	
	return 0;
}

Użycie kodu:

  • Powyższy kod można wykorzystać w środowiski Dev C++. Wystarczy utworzyć nowy projekt i wkleić ten kod zamiast istniejącego.
  • Można też użyć kodu na jednej ze stron WWW z kompilatorami on-line, na przykład na stronie: www.cpp.sh

ZADANIE:

  • Utwórz w programie 2 funkcje obliczające objętość sześcianu o krawędzia długości a. Jedna z nich na zwracać wartość, a druga ma nie zwracać wartości.
  • Zastosuj te funkcje w programie obliczając objętość dla przykładowych liczb.
  • W programie zadeklaruj zmienną a typu int
  • Poleceniem cin wczytaj wartość a z klawiatury.
  • Użyj zmiennej a jako argumentu w funkcjach obliczających objętość.

Klasy 8 - harmonogram lekcji zdalnych

Temat 11. Wstawianie tabel i wykresów arkusza do dokumentów tekstowych.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-06-11 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-06-12 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-06-15 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Lekcja:

  • W podręczniku mamy to od strony 186 (TEMAT 15)
  • Zapoznaj się z materiałem tego tematu z podręcznika.
  • Korzystając z plików ćwiczeniowych wykonaj ćwiczenia opisane w temacie.

  • Pobierz pliki ćwiczeniowe

Temat 10. Przedstawienie danych w postaci wykresów.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-06-04 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-06-05 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-06-08 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji

Przedstawienie danych w postaci wykresów

UWAGI:

W podręczniku mamy to od strony 178 (TEMAT 14)

Temat 6. Więcej o opracowywaniu tekstu.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-06 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-05-08 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-05-11 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji

Więcej o opracowywaniu tekstu

UWAGI:

W lekcji jest zadanie do zrobienia i przysłania do oceny!!!

Temat 7. Praca z dokumentem wielostronnicowym.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-14 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-05-15 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-05-18 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji

praca z dokumentem wielostronnicowym

UWAGI:

W lekcji jest zadanie do zrobienia i przysłania do oceny!!!

Temat 8. Edycja tekstów - zadania.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-21 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-05-22 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-05-25 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji

praca z dokumentem wielostronnicowym Stosowanie tabulatorów, spacji nierozdzielającej, list numerowanych, wstawianie tabel.

UWAGI:

W lekcji zadaniem uczniów jest wykonanie zadań z poprzednich lekcji na podstawie filmów i przysłanie plików do oceny.

Temat 9. Więcej o pracy w arkuszu kalkulacyjnym

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-28 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-05-29 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-06-01 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji

Więcej o pracy w arkuszu kalkulacyjnym

UWAGI:

W podręczniku mamy to od strony 172 (TEMAT 13)

Temat 5. Programujemy w języku C++. Zadania do oceny - podejście 2.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-04-30 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-05-01 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-05-04 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji (ten sam co poprzednio):

Programujemy w C++. Zadania do oceny.

UWAGI:

Ponieważ dostałem niezbyt wiele rozwiązanych zadań z zestawu, z powyższej lekcji, więc nie będę wprowadzał żadnych nowości.
Uwzględniłem w zestawieniu lekcje grup z piątku 1 maja. Chodzi tu raczej o podkreślenie faktu, że dla wszystkich grup klas 8 przedłużam odsyłanie rozwiązanych zadań.

Żeby pomóc uczniom, odpowiedzieć na pytania, wyjaśnić wątpliwości i pokazać przykładowe kody spotykamy się w czwartek 30 kwietnia o godzinie 14:00 i 15:00 w aplikacji ZOOM.

ID spotkania prześlę przez LIBRUS-a.

Temat 4. Programujemy w języku C++. Zadania do oceny.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-04-23 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-04-23 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-04-27 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji:

Programujemy w C++. Zadania do oceny.

Temat 3. Elementy programowania w języku C++. Zadania.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-04-16 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-04-17 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-04-20 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji:

Elementy programowania w języku C++. Zadania.

Temat 2. Stosowanie tablic w języku C++. Wprowadzanie i odczyt wartości tablicy.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-04-02 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-04-03 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-04-06 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji:

Stosowanie tablic w języku C++. Wprowadzanie i odczyt wartości tablicy.

Temat 1: Tworzenie funkcji w języku C++ - proste przykłady

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-03-26 (czwartek), klasy: 8d DZ, 8d CH, 8b CH
  • 2020-03-27 (piątek), klasy: 8a DZ, 8b DZ, 8c DZ
  • 2020-03-30 (poniedziałek), klasy: 8a CH, 8c CH

Link do lekcji:

Tworzenie funkcji w języku C++ - proste przykłady

Klasa 7c - harmonogram lekcji zdalnych

Temat 11. Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulacje

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-11 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-06-15 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Lekcja:

  • W podręczniku mamy to od strony 180 (TEMAT 16)
  • Zapoznaj się z materiałem tego tematu z podręcznika.
  • Korzystając z plików ćwiczeniowych wykonaj ćwiczenia opisane w temacie.

  • Pobierz pliki ćwiczeniowe

Temat 10. Projektowanie tabel i stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego.

Dotyczy grup uczniów klas 8 w dniach:

  • 2020-05-04 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-06-08 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Lekcja:

  • W podręczniku mamy to od strony 169 (TEMAT 15)
  • Zapoznaj się z materiałem tego tematu z podręcznika.
  • Korzystając z plików ćwiczeniowych wykonaj ćwiczenia opisane w temacie.

  • Pobierz pliki ćwiczeniowe

Temat 9. Komórka, adres, formuła w arkuszu kalkulacyjnym

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-05-28 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-06-01 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Linki do lekcji:

Komórka, adres, formuła w arkuszu kalkulacyjnym.

Temat 7. Programujemy w Scratch. Zmienne, obliczenia, warunki i pętle.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-05-14 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-05-18 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Linki do lekcji:

wyświetlanie liczb od 0 do n
sprawdzenie znaku podanej liczby
badanie podzielności liczb naturalnych
wybieramy liczbę największą

Temat 8. Programujemy w Scratch. Zadania.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-05-21 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-05-25 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Linki do lekcji:

Jak pobrać i zainstalować środowisko Scratch. Jak zapisać pliki z zadaniami do wysyłki.
programowanie w scratch - zadania

Temat 6: Zmienne i obliczenia oraz sytuacje warunkowe w języku Scratch.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-05-07 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-05-11 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Zmienne i obliczenia oraz sytuacje warunkowe w języku Scratch

Temat 5: Programujemy w środowisku Scratch.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-04-30 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-05-04 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Programowanie w środowisku SCRATCH

Temat 4: Zmienne i obliczenia w środowisku Baltie. Grupowanie poleceń w procedury.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-04-23 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-04-27 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Zmienne i obliczenia w środowisku Baltie. Grupowanie poleceń w procedury.

Temat 3: Programowanie w Baltie z wykorzystaniem sytuacji warunkowych i elementu losowości.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-04-16 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-04-20 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Programowanie w Baltie z wykorzystaniem sytuacji warunkowych i elementu losowości.

Temat 2: Sytuacje warunkowe w programie Baltie. Uzyskiwanie elementu losowości.

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-04-02 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-04-06 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Sytuacje warunkowe w programie Baltie. Uzyskiwanie elementu losowości.

Temat 1: Programowanie w środowisku Baltie

Dotyczy grup uczniów klasy 7c w dniach:

  • 2020-03-26 (czwartek), 7c - cłopcy
  • 2020-03-30 (poniedziałek), 7c - dziewczęta

Link do lekcji:

Programowanie w środowisku Baltie

Komunikaty

Instrukcja obsługi aplikacji do videokonferencji ZOOM

Do kontaktu głosowego i wideo będziemy używać aplikacji ZOOM. Pozwala ona w darmowej wersji na 40 minut połączenia w 1 spotkaniu.

Poniżej link do instrukcji używania tego programu:

ZOOM - instrukcja